Sunday, December 12, 2010

Lelaki dengan...

Assalamualaikum.

Sepanjang lapan-belas-tahun aku hidup di muka bumi Allah. Pelbagai species lelaki yang aku kenal, berkawan dan kadang-kadang tersangkut (couple). Ada yang macam gini, ada yang macam gitu. So, entry kali ini aku nak kongsi pengalaman aku mengenal seseorang yang di gelar "lelaki" atau bahasa kasarnya "jantan". Boleh gitu? Aku rasa ini adalah entry yang terpoyo pada abad ini.

"Lantaklah! Ini blog aku bukan blog kau!"
(Kata-kata yang selalu digunakan oleh warga-warga blogspot. *Senyum sinis*)

Calon-calonnya : (Jeng! Jeng! Jeng!)

1) LELAKI DENGAN MESSAGE :

i) Lelaki yang suka membalas message aku dengan ayat yang pendek-pendek. Buang kredit + Bosan = Tak reply. Contohnya :

Dia : Hye!
Aku : Hye! Lama tak jumpa. You sihat?
Dia : Sihat.
Aku : You tengah buat apa?
Dia : Online.
Aku : Ouh! Bila you nak turun JB?
Dia : Maybe next week.

See! Betapa bosannya aku message dengan orang sebegini. Aku yang paling beriya-iya tanya dia, dia bukannya nak tanya aku "Sihat ke tak?", "Dah makan ke belum?", "Ada duit ke tak?". ("Ada duit ke tak? HAHA! Bajetlah, budak lelaki nak tanya gitu.) Dia yang nak sangat message dengan aku tapi dia reply macam haram. Ish ish... Selalunya orang yang reply message aku macam gini, aku terus tak reply. Bila aku tak reply, sibuk tanya "Kenapa tak reply?" then misscall aku banyak kali (Kononnya bagi isyarat nak suruh reply) Last-last dia call, tapi bajet aku nak angkat. (Alah, apa susah buat-buat tertidur sudah!) HOHO! Tub! Tub! Dapat message gini :

"Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa, orang kirim SMS kita membalasnya, tapi kalau tak balas-balas itu namanya TAK RETI BAHASA!"

Babian! Sialan! Tersentap aku! Tapi aku balas okey cuma last-last terlupa nak balas. HOHO!


ii) Lelaki sempoi. Aku suka message dengan lelaki yang sempoi. Orang yang sempoi selalunya buat aku tersenyum seorang diri. Kadang-kadang sampai kena sound dengan Puan Emak, "Apa nak jadi anak dara aku yang seorang. Tersengih seorang-seorang." HOHO! Best! Tapi tak naklah yang sempoi sangat. Biasa-biasa sudah.

Aku : You tengah buat apa?
Dia : Tengah korek hidung. You?

Jangan nak selekeh sangat boleh? HAHA!


iii) Aku paling lemah bila message dengan orang yang kedekut tanda baca seperti (.)(,)(!)(?) dalam ayat. Contohnya :

Aku : You tengah buat apa? Dah makan?
Dia : I tengah main game Happy aquarium dekat Facebook belum makan lagilah i sekarang on diet sebab ramai member-member i kata i dah gemuk you dah makan

Semput aku baca tak ada koma dan titik. Nasib tak koma, kalau koma okeylah juga. Kalau titik? Selamat dikebumikanlah jawabnya. Janganlah kedekut sangat tanda baca weh! Bukan kena bayar pun.

iv) Aku paling benci bila lelaki message aku...

Dia : Sayang, kredit i nak habislah. Tolong top-upkan boleh?
Aku : Eh? You ingat i kilang top-up ke? Chop! Chop! Wah nak top-up terus bersayang-sayangan eh?
Dia : Alah! I memang sayang you pun.

Terus aku tak reply. Kalau ada kredit bukannya nak message aku. Dah tak ada kredit baru terhenggih-henggih cari aku.


2) LELAKI DENGAN CALL :

i) Dalam telefon yang suka berdiam.

Aku jenis yang banyak cakap. "Cakap banyak bayar kurang". (Betul ke? Penipulah si celcom. Cakap banyak bayar banyaklah weh!) Lagi-lagi bila terima call, cakap mesti nak panjang-panjang biar kredit dia habis. HOHO! Dia pun jenis tak kisah aku cakap panjang-panjang. Tapi yang aku kisah, bila berbual panjang-panjang. Dia diam sepanjang call. Susah nak dengar suara dia, hanya bunyi cengkerik yang menemani perbualan kami (Ceh ayat :P) Macam cakap seorang diri. Selalunya orang macam gini, aku selalu cakap :

"Okeylah, bateri handphone i dah kebulur sangat ini. I nak bagi bateri i makan. Bye! ttuutt! ttuutt! ttuutt!"

ii) Kurang memberi respons semasa berbual.

Aku : You, tadikan i nampak orang tergolek masuk longkang. HAHA! Habis kotor baju dia, lepas itu kan kan kan baju dia terkoyak. Kasihan tapi kelakar. HAHA!
Dia : Ouh...
 
Tengok! Tengok! Penat aku cakap panjang-panjang siap buat lawak lagi. Dia tak gelak langsung! Sikit pun tak gelak. Eh siot! Malu aku! Nak kata lawak aku tak menjadi. Pernah ke lawak aku tak menjadi? HOHO! Lepas itu, jenis kalau dah call tak reti-reti nak letak. Last-last aku cakap, 

"Okeylah, kredit i nak habislah. Bye!"
(Ceh! Padahal dia yang call aku! HOHO!)

3) LELAKI DENGAN KATA-KATA :

i) Kebanyakkannya lelaki "Pencinta wanita" (Perlu ke wanita di boldkan?) Setuju? Irwansyah pun setuju. Dia punya cintakan wanita sampai semua perempuan nak bersayang-sayangan, ber-i-love-you-i-love-you-an. Bila tanya status "Taken". Tapi semua perempuan nak sayang, dear, honey dan yang sama waktu dengannya.

(Kalaulah boy aku macam gini. "Kita couple memang tak lamalah sayang intan payung bakul sampah!")

Aku tak suka lelaki yang bukan boyfriend aku panggil aku sayang, dear, honey, baby, mama, amma... apa lagi?

ii) Lelaki yang baru kenal dan...

Dia : You ini cantiklah. Tak pakai tudung cantik. Pakai tudung pun cantik. Lagi cantik kalau you bagi nombor telefon you. HEHE!

Mampus tak layan!


4) LELAKI DENGAN ROKOK :

i) Aku tak kisah nak berkawan dengan orang yang gila smoke. Tapi ada satu tabiat perokok yang aku paling benci sebenci bencinya. Bila smoke asap rokok di hembus ke muka aku dengan gaya bajet machonya. ppeessuuss gila. Aku selalu sound dekat warga-warga perokok yang suka menghembus asap rokoknya pada muka aku.

"Weh! Kalau smoke jangan hembus asap dekat muka aku boleh? Aku tak nak mati cepat disebabkan asap rokok kau. Janganlah angkut aku berduet mati disebabkan asap rokok kau. Tak pun kau tak payah hembus asap, kau simpan asap rokok kau dalam badan. Al-maklum, rokokkan telah menaikkan harga diri. Rokok mahal, asap rokok lagi mahal weh!"


ii) Soalan yang suka aku tanya pada warga perokok :

Aku : Antara rokok dengan perempuan. Mana you pilih?
Dia : Lelaki akan pilih rokok dari perempuan. So apa alasan pun. "Lelaki dan rokok tak dapat dipisahkan" (Wah! Boleh buat tajuk lagu. Menarik!")

Betul ke lelaki akan pilih rokok dari perempuan?


5) LELAKI DENGAN LELAKI :

i) Lelaki dengan lelaki? Apa? Lelaki dengan lelaki?

Dah dah! Tak perlu tanya berulang kali. Lelaki dengan lelaki itu memang sah-sah mereka gay okey. Sekian terima kasih.


p/s : Entry ini tak ada kena mengena antara yang hidup dan telah meninggal dunia. Aku tulis sekadar memuaskan hati aku. Ada sesiapa tak puas hati? Kalau tak puas hati. Jom gaduh sekarang! HAHA!



Okeylah nak tidur mimpi Asyraf Muslim... zzzzzzz...




90 comments:

Waniy Wan said...

Motif?

KIDD FALLEN said...

hahahh menarekk. this is reality ;)

wawaZIBANG said...

SUMPAH kelakar entry nieeee !

Haha . ops , dtg singgah ouh :D

Fanna Roslan said...

Waniy wan : Motif lu komen "motif?"! HAHA!

Fanna Roslan said...

Kidd Fallen : Thanks! Yeah! HEHE! :)

Fanna Roslan said...

Wawazibang : Kelakar? Kalau kelakar jom gelak! HEHE! :D

aintwattwit said...

KELAKAR LAH YOU. like ahh <3

Liquid said...

hahaha incek liquid pon tensen kalo yg suke reply mesej ciput2 je ayatnye. rase nak tampaq jek laju2 kite penat2 msg dia bls sepatah jek hee.

sitisalianasapri said...

hahah sumpah best entry nih :D

Fanna Roslan said...

Aintwattwit : Terima kasih :D

Fanna Roslan said...

Liquid : Memang! I pun macam nak tampar-tampar orang yang reply message pendek-pendek. eerr! HEHE! :P

Fanna Roslan said...

Sitisalianasapri : Haip! Jangan main sumpah-sumpah! HAHA! Terima kasih :D

qaseh elyanas said...

sgt menarik entry nie :)

da follow u.. jom follow vee lak hehehe

Gen2Merah said...

hahahahaha.... Nak pecah pecut aku baca berulangkali.. lawak betul la entri ni.. Sometimes tempiasnya macam kena kat aku plak.. hehehe... Best...
Keep it up (",)

Fanna Roslan said...

Qaseh Elyanas : Terima kasih. HEHE! Saya follow juga :D

Fanna Roslan said...

Gen2Merah : Nak pecah pecut? (Ketawa sampai salah taip ya? HEHE :P) Terasa ke? Btw Thanks :D

syAzAnA said...

saya setujuuu!

Fanna Roslan said...

Syazana : Saya pun. Nak juga. HEHE!

MrsAyie said...

menarik dan tertarik entry ni.. Tapi kdg2 ada jgk lelaki yg sanggup behenti merokok sbb perempuan.. ada tapi tak ramai.

padle said...

menarik2!hehe

sarah abadan said...

kahkahkahkah (ketawa)...siyes mmg benar belaka entry awk ni...follow u! :D

aqilaa ernyy:) said...

suka part message2 tu. klaka :)

ASaDa RyutaRo said...

tersengih membaca, cam ade yg kena batang hidung. hahaha..

Fanna Roslan said...

MrsAyie : Terima kasih! Ya betul tapi jarang! HEHE! :D

Fanna Roslan said...

Padle : Terima kasih :D

Fanna Roslan said...

Sarah Abadan : Kan kan? Terima kasih :D

Fanna Roslan said...

Aqilaa Ernyy : Awak suka? HEHE! Terima kasih :D

Fanna Roslan said...

Asada Ryutaro : Alamak! Terasa ke? HAHA! :D

Sha Shakina said...

haha. its funny.

Fanna Roslan said...

Sha Shakina : HEHE! Thanks :D

Nur Edrina said...

best lar entry neyh ...
suka2 .. ;P

http://edrina-dafinites94.blogspot.com

vote blog Fina di sini, ( kalau sudi ) >> http://bpm-undi.blogspot.com . number 35 .. thanx ..

lavender harum wangi said...

ngeong2.. lagi cam hampas msg ngn mamat loyar burok tahap cipan sembelit! aku pun loyar burok jgk, tp xde la tiap2 sms nk loyar burok.. makan ati la siakkkkk... hahahaha.. :DDD

Fanna Roslan said...

Nur Edrina : Terima kasih! Okey nanti i vote tau :D

Fanna Roslan said...

Lavender harum wangi : Wah, marah betul. HEHE :D

simply me ! said...

wow ! na asyraf juga :)

Fanna Roslan said...

Simple me : Nak Asyraf? Mana boleh. Saya punya. HOHO! :P

honeyvsbee said...

haha best entry ni mcm mana leh terpikir buat entry mcm ni?

La Ainaa~ said...

sokong entry nih...huhu
nice ntry fter all..

pelangi said...

heheheh saya tergelak membaca ini..sangat tepat..hahahaha

sitigemuk69 said...

i love this entry. setuju gile doh! terkentut2 aku baca! wakekekekeke.

p/s: imy <3

Fanna Roslan said...

Honeyvsbee : Terima kasih. Macam mana boleh terfikir? Entahlah. Tiba-tiba datang idea nak menulis. HEHE! :D

Fanna Roslan said...

La Ainaa : Terima kasih. HEHE! :D

Fanna Roslan said...

Pelangi : HEHE! Terima kasih :D

Fanna Roslan said...

Sitigemuk69 : Terkentut-kentut? HEHE! Terima kasih doe. Imyt <3

TunTeja said...

hahhaa...macam2 ragam :)

Luffy said...

boleh tahan r entry ni...haha...
sy x isap rokok k...motip??
takda pape motip,saje je bagitaw..lalala..

nekkenproject said...

MIMPI SAYA JUGAK!~ sAYA asyrf!! Muahaha.. Pergh...best pnya entri

Fanna Roslan said...

Tun Teja : Macam-macam ada. Eh? HEHE! :D

Fanna Roslan said...

Luffy : Tak isap rokok? Wow! Lelaki idaman. Motif? Tak ada motif juga :P HOHO!

Fanna Roslan said...

Nekkenproject : Nama awak Asyraf? HEHE! Tapi saya nak Ashraf Muslim saja :P

AmalMaple said...

I love this <3

Fanna Roslan said...

AmalMaple : Thank you :D

mardhiah ismail (: said...

hahaha fanna fanna , mcm mcm hah. hehe

touya said...

Baik aku blah

Touya < - - - - - ada ciri-ciri jenis balas message pendek

Fanna Roslan said...

Mardhiah Ismail : Macam-macam ada. HEHE!

Fanna Roslan said...

Touya : Alamak! Ada orang terasa. HOHO! Sorry :P

A.D.A.M. said...

Call tak reti nak letak, mmg penat la. tak kisah la sape2 pun. haha

Fanna Roslan said...

Adam : HEHE! Susah nak letak sampai handphone dah panas :P

eVy-D-YaNa said...

hye...

thanks sggah blog sy..

sggah cni n folo...


btw, sy minat jgk asyraf muslim!

hehe~ :)

Fanna Roslan said...

Evy-D-Yana : Yeke? Samalah. HEHE! :D

eVy-D-YaNa said...

ok, geng la kita mcm tu!

hehe~

Talk of A Soul

.Si kEmunCuP. said...

haha! like gler ntry nih!

NOOR FATIN said...

hahha! serius best! kelakar!

btol jugak awk cakap kan..weee

Fanna Roslan said...

Evy-D-Yana : HEHE! Betul-betul! :D

Fanna Roslan said...

Si Kemuncup : Terima kasih :D

Fanna Roslan said...

Noor Fatin : Thanks! Betulkan kan? HEHE! :D

ANATI SOKI said...

anat paling suka lelaki sempoi.. nka melawak nk merapu ngn diorng.. mmg layan giler

Fanna Roslan said...

Anati Soki : HEHE! Orang yang sempoi selalu buat kita pecah perut :D

ahleng ariKen said...

banyak spisis laki rupenye...tp pompuan pun ade gak mcm spisis2 di atas tu.. snyum sinis..haha

Fanna Roslan said...

Ahleng Ariken : Ya, betul sebetul betulnya. Perempuan pun ada juga. Saya buat entry ini berdasarkan pengalaman saya mengenal lelaki. *Senyum sinis kembali* HOHO!

najwa's said...

hehehe hadoi...gilos.. tp, tu la realitinya..rimas aku laki yg msg pendek2. sakit hati, hlg mud! nice blog dear..follow you..:D

abe long said...

owh......

okay ke kalo respon mcm tuh?
haha

Fanna Roslan said...

Najwa's : Yeah! Perempuan pun ada juga yang suka reply pendek-pendek. Btw Thanks :D

Fanna Roslan said...

Abe Long : Hadoi, tersangatlah tak okey siapa yang bagi respons macam gitu. HEHE! :D

little cart00n said...

yg pasal tulis mesej, tapi kedekut simbol tu sume, sama macam mak elie!berjela je ayatnya..takde simbol bagai! kalau baca memang tak paham! :|

Fanna Roslan said...

Little Cartoon : HAHA! Mak i pun sama juga :D

dydy said...

sumpah u cool doe!haha.
mari singgah blog i. follow u!

Fanna Roslan said...

Dydy : Cool? HAHA :D Okey. Peace!

Syipak Bonkers said...

to wtf , serius i terus rasa nak follow u. hahahaha. klaka klaka

Fanna Roslan said...

Syipak Bonkers : HEHE! Terima kasih follow saya :D

Waniy Wan said...

hensemnye ashraf. dulu tak popular. sekarang kenape popular? hehe

Fanna Roslan said...

Waniy Wan : Dalam banyak-banyak komen. Komen kau paling unik. Orang komen pasal entry aku. Kau komen pasal Asyraf. HOHO! :D

Waniy Wan said...

hahaha. aku suka dia lah. hensem kan. kau jgn ckp lah. siap mimpi lagi. ahha

Fanna Roslan said...

Waniy Wan : Dia terlalu handsome bagi aku :D

Jejaka Terhangat said...

wahh..entri best..tp perlu diingatkan jugak..lelaki tak suka pmpuan cakap babi. haha..

Jejaka Terhangat: Pegang Tangan Masa Berdating Adalah Perkara Biasa..

Fanna Roslan said...

Jejaka Terhangat : Perempuan cakap babi? Okey, i cakap babian. HOHO! Lelaki pun suka juga. Terima kasih atas kritikan yang comel :D

ima miszu said...

ima suke part yang laki dengan call ;)
bestt gilerr entry ni cik fanna.
ima dah follow belog ini. tehee :DD

Fanna Roslan said...

Ima Miszu : Terima kasih! HEHE! :D

Anwar Faiz said...

er..kesian betul..huhu

Fanna Roslan said...

Anwar Faiz : Apa yang kasihannya? HOHO!